Având în vedere că prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din
fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor
publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 71/2015, cu
modificările şi completările ulterioare, au fost aprobate măsurile privind salarizarea
în anul 2015 a personalului din sectorul bugetar, precum şi alte măsuri
fiscal-bugetare cu impact semnificativ de reducere a cheltuielilor publice,
care îşi încetează aplicabilitatea la data de 31 decembrie 2015,
ţinând seama de faptul că neadoptarea
măsurii de prelungirea termenului, până la care cota maximă de contribuție de
6% aferentă fondurilor de pensii administrate privat să fie atinsă în anul
2017, ar afecta sustenabilitatea sistemului public de pensii,
având în vedere necesitatea finalizării
proiectelor pentru care unitățile administrativ-teritoriale au contractat
împrumuturile din privatizare, potrivit prevederilor art. XII din Ordonanța de
urgență a Guvernului nr. 2/2015 și luând în considerare faptul ca aceste sume
nu pot fi utilizate până la finalul anului 2015,
având în vedere că instituțiile
publice se confruntă cu situații în care, urmare schimbării sediilor și/sau a
spațiilor de depozitare în perioada de inventariere de la finele anului, nu pot
efectua inventarierea pentru unele bunuri care nu au caracter special,
ținând cont de faptul că sistemul
Forexebug nu a fost definitivat, iar verificarea coerenței datelor presupune
utilizarea acestui sistem în paralel cu actualul sistem de raportare pe suport
de hârtie pentru o perioadă rezonabilă de timp, respectiv până la finele anului
2016,
având în vedere că începând cu anul
2016 plata la scadență a dobânzii aferente obligațiunilor de stat de tip
benchmark să fie efectuată din bugetul de stat, iar dobânda acumulată încasată
ca urmare a emisiunilor de titluri de stat de tip benchmark să fie virată la
capitolul de venituri ale bugetului de stat,
luând
în considerare faptul că în cursul
anului 2016 se va definitiva procedura care permite efectuarea întregului flux
al plății electronice a serviciului datoriei publice guvernamentale,
având în vedere că în cazul specific
al unui împrumut contractat cu garanţia statului de un numar de 61 unități
administrativ teritoriale, 38 dintre acestea, apreciind că nu au beneficiat de
investițiile prevăzute în contractul de împrumut, nu au transmis Ministerului Finanțelor Publice, documentaţia
necesară efectuării plăţilor din fondul de risc,
având în vedere că prin Ordonanța de
urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări
și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, nu au fost
reglementate sancțiuni cu privire la netransmiterea de către beneficiarii
finanțărilor rambursabile garantate de
stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate a documentelor stabilite prin lege
pentru efectuarea plății
obligațiilor scadente de către Ministerul Finanțelor Publice din fondul de risc, și ținând cont de
necesitatea prevenirii săvârșirii acestor fapte prin sancţiuni pecuniare care
să determine beneficiarii să respecte prevederile necesare pentru plăţile
scadente din fondul de risc începând cu prima parte a anului 2016,
tinând cont de necesitatea alinierii
prevederilor legislative ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr.60/2009
privind programul Prima casă cu prevederile legislației secundare și practicile
bancare şi cu mandatul Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Întreprinderile Mici şi Mijlocii, şi
urmare faptului că în procesul de elaborare a normelor de implementare a
Ordonanței de Urgență nr. 2 din 2015, s-a constatat că deoarece una dintre
condiţiile impuse de legiuitor în vederea accesării facilităţii constând în
achiziţionarea sau construirea unei noi locuinţe în cadrul Programului este
lichidarea creditului acordat iniţial iar refinanţarea generează
posibilitatea migrării masive a
beneficiarilor de la finanţatorii
iniţiali, acestă situaţie conducând la imposibilitatea menţinerii evidenţei pe
finanţatori şi a condiţiilor creditării de către mandatarul statului este
necesară eliminarea predeverilor referitoare la posibilitatea lichidării
creditului prin refinanţare
având în vedere necesitatea
modernizării tehnicii militare aflată în înzestrarea Ministerului Apărării
Naţionale impune dezvoltarea unor instrumente de finanţare care să permită
iniţierea şi derularea, începând cu anul 2016
a unor noi programe de înzestrare,
ținând cont de particularităţile
procesului investiţional militar şi necesitatea corelării sistemului de
management al programelor de înzestrare ale Minisetrului Apărării Naţionale, cu
cel dezvoltat la nivelul NATO,
luând în considerare că neadoptarea
acestor măsuri va conduce la neîndeplinirea misiunilor şi angajamentelor în
cadrul NATO în sensul nerespectării termenelor de constituire a capabilităţilor
asumate de precum şi nivelul de interoperabilitate şi comunalitatea a acestora,
luând în considerare necesitatea
respectării angajamentelor asumate de Guvernul României în raport cu Fondul
Monetar Internațional referitoare la elaborarea unei strategii pentru noul
regim de impozitare în domeniul petrolului și gazelor naturale în perioada 2016
- 2024,
având în vedere faptul că Ordonanța
Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor măsuri speciale de impozitare a
activităţilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice şi
al gazului natural, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale pentru
impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 261/2013, precum și
Ordonanța Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra
veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din
sectorul gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare, își
încetează aplicabilitatea începând cu 1 ianuarie 2016,
luând în considerare faptul că
domeniul exploatării gazelor naturale și petrolului este un domeniu complex
care necesită o perioadă îndelungată de timp pentru studierea combinațiilor de
mecanisme și cote de impozitare din cadrul sistemelor fiscale din alte state, a
facilităților fiscale care se pot acorda în scopul atragerii investitorilor
(amortizări fiscale accelerate, provizioane pentru epuizarea zăcămintelor,
reguli privind deducerea dobânzilor, reportarea pierderilor, scutiri fiscale
temporare, credite pentru investiții etc.), a elementelor contextuale, inclusiv
proximitatea față de piețe specifice, dimensiunea și capacitatea
investitorilor, astfel încât prin strategia de impozitare în domeniul
petrolului și gazelor naturale să se identifice elementele care fac ca
impozitul aplicat să fie competitiv, respectiv să asigure resursele bugetare
necesare și în același timp să nu descurajeze investițiile,
ținând cont de faptul că evaluarea
impactului anumitor costuri care afectează rentabilitatea operațiunilor
societăților petroliere (evaluarea petrolului și gazelor, garanțiile de bună
execuție, despăgubirile acordate proprietarilor de terenuri, obligațiile
privind aportul local, cerințe având ca scop asigurarea bunelor practici de
mediu și finanțarea adecvată a recuperării amplasamentului etc.) este un
exercițiu foarte complex,
evidențiind totodată și faptul că
activitatea desfășurată în sectorul petrolier are un specific aparte față de
celelalte sectoare, elementele-cheie ale acestui sector fiind riscurile
ridicate în activitatea de explorare și un ciclu lung al proiectelor,
având în vedere necesitatea asigurării
fondurilor pentru cofinanţarea proiectelor de investiţii finanţate din fonduri
europene, în condiţiile în care activităţile cu caracter de monopol natural din
cadrul sectorului energiei electrice şi al gazelor naturale, mai precis
prestarea serviciilor de distribuţie şi transport al energiei electrice şi
gazelor naturale, sunt caracterizate prin profitabilitate care decurge atât din
lipsa concurenţei, cât şi din lipsa elasticităţii cererii, iar impozitul
stabilit asupra acestor activităţi reprezintă venit la bugetul de stat,
pentru a se asigura desfăşurarea în condiţii
optime a procesului de elaborare a strategiei pentru noul regim de impozitare
în domeniul petrolului şi gazelor naturale în perioada 2016 - 2024 şi pentru a
se evita orice risc de blocaj, se impune prorogarea termenelor prevăzute la
art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2013, cu modificările și completările
ulterioare, la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2013, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 261/2013, precum și la art. 7 din
Ordonanţa Guvernului nr. 7/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere faptul că legislația
subsecventă Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, are ca termen de aprobare data de 31 decembrie
2015, precum și faptul că odată
elaborate, aceste acte normative care au caracter tehnic se notifică Comisiei
Europeane în conformitate cu dispoziţiile Directivei 98/34/CE, termenul de așteptare
a unui răspuns fiind de minimum trei luni, la care se
adaugă alte trei luni în cazul în care
Comisia Europeană sau unul sau mai multe State membre transmit observaţii sau
opinii detaliate, prorogarea termenelor de legiferare este obligatorie atât pentru
evitarea încălcării prevederilor directivei, cât și pentru evitarea unui impact
economic negativ asupra mediului de afaceri,
având în vedere că Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare
de stat intră în vigoare la 1 ianuarie 2016 și luând în considerare faptul că
în textul acesteia există prevederi arbitare în interpretare care pot determina
diferenţieri de tratament aplicabil pensionarilor în etapa de stabilire,
recalculare şi/sau actualizare a pensiilor militare de stat,
ținând cont că, în condițiile
nedoptării măsurilor de modificare și completare a Legii nr. 223/2015 privind
pensiile militare de stat, este imposibilă emiterea normelor juridice de rang
inferior și există riscul apariţiei unui nou val de litigii de anvergura celui
din anii 2010 – 2012,
având în vedere obligaţia adoptării şi
publicării până la 31 decembrie 2015 a actelor cu putere de lege cu privire la
transpunerea în legislaţia naţională a Directivei (UE) 2015/2060 a Consiliului
din 10 noiembrie 2015 de abrogare a Directivei 2003/48/CEE privind impozitarea
veniturilor din economii sub forma plăților de dobânzi,
luând în considerare necesitatea
clarificării tratamentului fiscal, din punct de vedere al contribuției de
asigurări sociale de sănătate, aplicabil persoanelor care se află în arest
preventiv în unităţile aparținând Ministerului Afacerilor Interne, precum și
necesitatea introducerii unor clarificări
de natură tehnică referitoare la nivelului bazei lunare de calcul al
contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul veniturilor din pensii,
raportată la nivelul punctului de pensie, în situațiile în care acesta conține
fracțiuni de leu,
neadoptarea în regim de urgență a
măsurilor de reglementare prevăzute în prezentul act normativ ar conduce la:
- neincluderea persoanelor care se
află în arest preventiv în unităţile aparținând Ministerului Afacerilor
Interne, în categoria persoanelor asigurate în sistemul de asigurări sociale de
sănătate, și în consecință, imposibilitatea accesării serviciilor medicale
acordate de sistemul de sănătate publică pentru această categorie de persoane,
- dificultăți în stabilirea bazei
lunare de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul
veniturilor din pensii plătite de Casa Naţională de Pensii Publice și alte
entităţi care plătesc venituri din pensii și în consecință, stabilirea eronată
a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate,
- declanşarea procedurii de
infringement de către Comisia Europeană împotriva României pentru
netranspunerea în termenul legal de 31 decembrie 2015, a prevederilor
Directivei (UE) 2015/2060 a Consiliului din 10 noiembrie 2015 de abrogare a
Directivei 2003/48/CEE privind impozitarea veniturilor din economii sub forma
plăților de dobânzi, cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie 2016, precum și
existența în paralel, a două standarde de raportare în cadrul Uniunii Europene,
respectiv a Directivei 2003/48/CE și a Directivei 2014/107/UE,
ţinând cont că neadoptarea acestor
măsuri ar genera un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general
consolidat de 2,2% din produsul intern brut în anul 2016, ceea ce presupune un deficit bugetar în 2016
de 5% din produsul intern brut, afectând în mod semnificativ
sustenabilitatea finanţelor publice,
luând în considerare că în situația
neadoptării acestor măsuri în regim de urgenţă deficitul bugetar în anul 2016
va depăși pragul de 3% din produsul intern brut prevăzut de Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene, ratificat prin Legea nr.13/2008, ceea ce va
determina declanșarea de către Comisia Europeană a procedurii de deficit
excesiv,
având în vedere necesitatea adoptării,
în cel mai scurt timp, a legii bugetului de stat şi a legii bugetului
asigurărilor sociale de stat, se impune luarea acestor măsuri în regim de
urgenţă,
În considerarea faptului că aceste
elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi
extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
În temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Salarizarea în anul 2016 a
personalului plătit din fonduri publice
Art.1 -
(1) În anul 2016, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcţiei de
bază/salariilor funcţiei de bază/indemnizaţiilor de încadrare de care
beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menţine la acelaşi nivel
cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2015 în măsura în care personalul îşi
desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii şi nu se aplică valoarea de
referinţă şi coeficienţii de ierarhizare corespunzători claselor de salarizare
prevăzuţi în anexele la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a
personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările
ulterioare.
(2) În
anul 2016, cuantumul sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor şi al
celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit
legii, din salariul brut, solda lunară brută/salariul lunar brut, indemnizaţia
lunară brută de încadrare se menţine la acelaşi nivel cu cel ce se acordă
personalului plătit din fonduri publice pentru luna decembrie 2015, în măsura
în care personalul îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
(3) În cazul schimbării condiţiilor în
care îşi desfăşoară activitatea, personalul beneficiază de drepturile
corespunzătoare noilor condiţii, la nivelul acordat pentru funcţiile similare
în plată din instituţia/autoritatea publică în care acesta este încadrat.
(4) Valoarea de referinţă se menţine şi în
anul 2016 la 600 lei.
Art. 2 -
(1) În anul 2016, pentru personalul didactic şi didactic auxiliar din
învăţământ, se aplică prevederile Legii nr. 63/2011 privind încadrarea şi
salarizarea în anul 2011 a personalului didactic şi didactic auxiliar din
învăţământ în ceea ce priveşte metodologia de stabilire a drepturilor de natură
salarială.
(2)
Începând cu luna ianuarie 2016, cuantumul brut al salariilor de încadrare, al
sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor şi al celorlalte elemente ale
sistemului de salarizare aferent personalului didactic şi didactic auxiliar din
învăţământ, stabilit în conformitate cu prevederile Legii nr. 63/2011, se
menţine la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2015, în
măsura în care personalul îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
(3)
În cazul schimbării condiţiilor în care îşi desfăşoară activitatea, personalul
prevăzut la alin. (2) beneficiază de noile drepturi la nivelul acordat
funcţiilor actuale similare de la noile locuri de muncă.
Art. 3 -
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 1, personalul din autorităţile şi
instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii, aflate în
subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor şi a
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi
locale, precum şi din cele aflate în coordonarea prim-ministrului şi cele
aflate sub controlul Parlamentului, ale cărui contracte colective de muncă îşi
încetează valabilitatea în anul 2016, beneficiază de salariile stabilite potrivit
anexei nr. VIII la Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările și completările
ulterioare, majorate cu 10%.
(2)
Prevederile alin. (1) se aplică și autorităţilor şi instituţiilor publice
finanţate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea,
în coordonarea Guvernului, ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi celor aflate în
coordonarea prim-ministrului şi celor aflate sub controlul Parlamentului, nou
înființate în anul 2016.
Art. 4
- (1) În anul 2016, pentru personalul
nou-încadrat pe funcţii, pentru personalul numit/încadrat în aceeaşi
instituţie/autoritate publică pe funcţii de acelaşi fel, precum şi pentru
personalul promovat în funcţii sau în grade/trepte, salarizarea se face la
nivelul de salarizare în plată pentru funcţiile similare din
instituţia/autoritatea publică în care acesta este încadrat sau din
instituţiile subordonate acestora, în cazul în care nu există o funcţie
similară în plată.
(2) Prin nivel de salarizare în plată pentru funcţiile
similare se înţelege acelaşi cuantum al salariului de bază cu cel al
salariaţilor având aceeaşi funcţie, în care au fost incluse, după data de 31
decembrie 2009, sumele aferente salariului de încadrare, precum şi sumele
aferente sporurilor de care au beneficiat înainte de această dată şi îşi
desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii, specifice locului de muncă la data
angajării sau promovării.
(3) Pentru funcţionarii publici care
se transferă, sunt redistribuiţi din corpul funcţionarilor publici sau sunt
reintegraţi în funcţie, potrivit legii, în cursul anului 2016, salarizarea se
face la nivelul de salarizare în plată pentru funcţiile similare din
instituţia/autoritatea publică în care acesta este încadrat sau din instituţiile
subordonate acestora, în cazul în care nu există o funcţie similară în plată.
(4) În
cazul funcţionarilor publici nou-încadraţi sau promovaţi, nivelul de salarizare
în plată pentru funcţiile similare este cel corespunzător treptei 3 de salarizare
utilizate în anul 2010.
(5) În
situaţia în care în cadrul instituţiei/unităţii de învăţământ nu există funcţie
similară, salariul pentru acea funcţie se stabileşte aplicând prevederile Legii
nr. 63/2011 şi, succesiv, actele normative care au urmat după acest act
normativ.
(6) În
anul 2016, ordonatorii principali de credite/ordonatorii de credite pot aproba
demararea procedurilor privind promovarea pe funcţii, grade sau trepte
profesionale a personalului numai cu condiţia încadrării în cheltuielile de
personal aprobate în buget.
Art. 5 -
(1) În anul 2016, avansarea personalului încadrat pe funcţii de execuţie în
gradaţia corespunzătoare tranşei de vechime în muncă se face prin încadrarea în
clasele de salarizare corespunzătoare vechimii în muncă dobândite, prevăzute la
art. 11 alin. (3) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările și completările
ulterioare, personalul beneficiind de o majorare a salariului de bază avut,
corespunzător numărului de clase de salarizare succesive suplimentare multiplicat
cu procentul prevăzut la art. 10 alin. (5) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu
modificările și completările ulterioare, fără acordarea salariului aferent
clasei de salarizare prevăzut în anexele la Legea-cadru nr. 284/2010, cu
modificările și completările ulterioare, după caz.
(2) În
anul 2016, prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător personalului de
conducere, precum şi la trecerea într-o altă tranşă de vechime în funcţie
personalului care ocupă funcţii din cadrul familiei ocupaţionale "Justiţie".
(3)
Personalul care, în cursul anului 2016, desfăşoară activităţi noi care
presupun, potrivit Legii-cadru nr. 284/2010, cu modificările și completările
ulterioare, acordarea unor clase de salarizare succesive celei deţinute pentru
funcţia respectivă beneficiază de o majorare a salariului de bază,
soldei/salariului de funcţie, respectiv a indemnizaţiei de încadrare
corespunzător numărului de clase de salarizare suplimentare multiplicat cu
procentul stabilit la art. 10 alin. (5) din legea sus-menţionată.
(4) În
anul 2016, indemnizaţiile, compensaţiile, sporurile, majorările salariilor de
bază prin acordarea de clase de salarizare suplimentare şi alte drepturi
acordate potrivit actelor normative în vigoare se stabilesc fără a lua în
calcul drepturile incluse în salariul de bază conform prevederilor art. 14 din
Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din
fonduri publice şi art. 10 al art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar,
precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 283/2011.
Art. 6 -
(1) Prevederile art. 21 din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările și
completările ulterioare, se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2017.
(2)
Sporurile pentru condiţii de muncă prevăzute de Legea-cadru nr. 284/2010, cu
modificările și completările ulterioare, se acordă şi personalului nou-încadrat
şi personalului ale cărui raporturi de muncă sau serviciu au fost suspendate în
condiţiile legii şi care şi-a reluat activitatea în anul 2016, numai în măsura
în care acesta îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii de muncă cu ale
personalului care beneficiază de aceste sporuri din instituţia/autoritatea
publică respectivă, într-un cuantum egal cu cel stabilit pentru funcţiile
similare în plată.
(3) În
anul 2016, prevederile art. 12 din cap. I lit. B din anexa nr. II la
Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările și completările ulterioare, nu se
aplică.
Art. 7 - În anul 2016, prevederile art. 20
alin. (6) şi (7) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările și completările
ulterioare, nu se aplică.
Art. 8 - (1) În anul 2016, cuantumul
compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţiei valorice pentru drepturile de
hrană şi, respectiv, valoarea financiară anuală a normelor de echipare, precum
şi valoarea financiară a drepturilor de echipament se menţin în plată la
nivelul stabilit pentru luna decembrie 2015.
(2) În
anul 2016, pentru personalul militar, poliţiştii şi funcţionarii publici cu
statut special din sistemul administraţiei penitenciare, indemnizaţiile,
compensaţiile, primele, ajutoarele, plăţile compensatorii, despăgubirile,
compensaţiile lunare pentru chirie şi alte drepturi acordate potrivit actelor
normative în vigoare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul lunar
brut, se stabilesc în raport cu nivelul bazei de calcul al acestora utilizat
pentru luna decembrie 2009.
(3) Prin
excepţie de la prevederile art. 1, cuantumul drepturilor acordate personalului
militar, poliţiştilor, funcţionarilor publici cu statut special din sistemul
administraţiei penitenciare şi personalului civil din instituţiile publice de
apărare, ordine publică şi securitate naţională, care execută lucrări de
excepţie sau misiuni speciale, apreciate ca atare de conducătorii acestora, se
stabileşte în condiţiile prevăzute la art. 15 din cap. II secţiunea a 2-a din
anexa nr. VII - Familia ocupaţională de funcţii bugetare "Apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională" la Legea-cadru nr. 284/2010, cu
modificările și completările ulterioare, pe baza normelor metodologice aprobate
prin ordin al ordonatorului principal de credite.
(4) Baza
de calcul al drepturilor prevăzute la alin. (3) o reprezintă solda
lunară/salariul de bază prevăzută/prevăzut de legislaţia în vigoare la data de
31 decembrie 2009.
(5) Prevederile art. 13 alin. (5) - (8) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului
plătit din fonduri publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul
cheltuielilor publice, aprobată cu completări prin Legea nr. 28/2014, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile art. 12 alin.
(6) - (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind
salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi
alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu modificări și
completări prin Legea nr. 71/2015, cu modificările şi completările ulterioare,
se aplică în mod corespunzător şi în anul 2016.
(6)
Dispoziţiile alin. (5) se aplică cu încadrarea în cheltuielile cu salariile
aprobate prin buget.
Art. 9 - În anul 2016, munca
suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către
personalul din sectorul bugetar încadrat în funcţii de execuţie sau de
conducere, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de
sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu
reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de
lucru, se vor compensa numai cu timp liber corespunzător acestora, cu excepția
situațiilor când prin prezenta ordonanță de urgență se dispune altfel.
Art. 10 - (1) În anul 2016, instituţiile şi
autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din
Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările
ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind
finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile
finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice,
nu acordă premii personalului din cadrul acestora.
(2) Prin excepţie de la prevederile
alin. (1), în anul 2016, se pot acorda premii pentru sportivii şi colectivele
tehnice care au obţinut performanţe deosebite la acţiunile sportive
internaţionale.
(3) În anul 2016, instituțiile și
autoritățile publice prevăzute la alin. (1), cu excepţia instituţiilor
finanţate integral din venituri proprii şi unităţilor prevăzute la art. 100
alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată,
nu acordă tichete de masă personalului din cadrul acestora.
(4) În bugetele pe anul 2016 ale
instituţiilor şi autorităţilor publice prevăzute la alin. (1), nu se prevăd
sume pentru acordarea de tichete-cadou, prime de vacanță şi vouchere de vacanţă
personalului din cadrul acestora.
Art. 11 -
(1) În anul 2016, dispoziţiile legale privind acordarea ajutoarelor sau, după
caz, indemnizaţiilor la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de
serviciu ori la trecerea în rezervă nu se aplică.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în
situaţia încetării raporturilor de muncă sau serviciu ca urmare a decesului
angajatului.
Art. 12 - În anul 2016 se menţin în
plată la nivelul acordat pentru luna decembrie 2015 următoarele drepturi:
a) indemnizaţiile prevăzute de
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri,
republicat, cu completările ulterioare;
b) drepturile prevăzute de Legea nr.
49/1991 privind acordarea de indemnizaţii şi sporuri invalizilor, veteranilor
şi văduvelor de război, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea
nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale
invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
c) indemnizaţiile prevăzute de
Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6
septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările
ulterioare;
d) indemnizaţiile prevăzute de Legea
nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care
au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii
în perioada 1950 - 1961, cu modificările şi completările ulterioare;
e) indemnizaţia prevăzută de Legea nr.
109/2005 privind instituirea indemnizaţiei pentru activitatea de
liber-profesionist a artiştilor interpreţi sau executanţi din România,
republicată;
f) cuantumul indemnizaţiei
preşedintelui Consiliului Naţional al Persoanelor Vârstnice, prevăzută de Legea
nr. 16/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului
Naţional al Persoanelor Vârstnice, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
g) indemnizaţia lunară, prevăzută la
art. 12 alin. (1) din Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti"
şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii,
silviculturii şi industriei alimentare, cu modificările şi completările
ulterioare;
h) cuantumul indemnizaţiilor acordate
membrilor Academiei Române, membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din
România, membrilor Academiei de Ştiinţe Medicale din România şi membrilor
Academiei de Ştiinţe Tehnice din România;
i) cuantumul sprijinului material
acordat urmaşilor membrilor Academiei Române şi urmaşilor membrilor Academiei
Oamenilor de Ştiinţă din România;
j) ajutorul lunar pentru soţul
supravieţuitor, acordat în temeiul Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui
ajutor lunar pentru soţul supravieţuitor, cu modificările ulterioare;
k) indemnizaţia prevăzută de Legea nr.
118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) În anul 2016, indemnizațiile
stabilite în baza Legii recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din
Decembrie 1989 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din
noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare, se
acordă în cuantumul cuvenit sau aflat în plată în luna decembrie 2015.
(3) În anul 2016, pentru consilierii
locali, respectiv consilierii judeţeni, indemnizaţiile de şedinţă prevăzute la
art. 34 alin. (2) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu
modificările şi completările ulterioare, se stabilesc prin aplicare la
indemnizaţiile corespunzătoare primarilor, primarului general, respectiv
preşedinţilor consiliilor judeţene stabilite pentru luna decembrie 2013.
CAPITOLUL II
Măsuri bugetare
Art. 13 - Prin derogare de la prevederile
art. 102 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii
publice, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2016 valoarea
punctului de pensie se majorează cu 5% şi este 871,7 lei.
Art. 14 - (1) Plata sumelor prevăzute
prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură
salarială stabilite în favoarea personalului din instituţiile şi autorităţile
publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2016, se va
realiza astfel:
a) în primul an de la data la care
hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 5% din valoarea titlului
executoriu;
b) în al doilea an de la data la care
hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 10% din valoarea
titlului executoriu;
c) în al treilea an de la data la care
hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 25% din valoarea
titlului executoriu;
d) în al patrulea an de la data la
care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 25% din valoarea
titlului executoriu;
e) în al cincilea an de la data la
care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 35% din valoarea
titlului executoriu.
(2) Procedura de plată eşalonată
prevăzută la alin. (1) se aplică şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute
prin hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2016, având ca
obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru
plata eşalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect
acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
(3) În cursul termenului prevăzut la
alin. (1), orice procedură de executare silită se suspendă de drept.
(4) Sumele prevăzute la alin. (1),
plătite în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, se actualizează cu indicele
preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
(5) La sumele actualizate în
condițiile alin.(4) se acordă dobânda legală remuneratorie, calculată de la
data când hotărârea judecătorească a rămas executorie.
(6) Prin ordin al ordonatorilor
principali de credite va fi stabilită procedura de efectuare a plăţii
titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (1).
Art. 15 - Articolul 20 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit
din fonduri publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul
cheltuielilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 703 din 15 noiembrie 2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 28/2014,
cu modificările şi completările ulterioare, se modifică și va avea următorul
cuprins:
"Art. 20 - (1) Finanţarea
sistemului de protecţie a copilului şi a centrelor de asistenţă socială a
persoanelor cu handicap se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate
din taxa pe valoarea adăugată, în proporţie de cel mult 90% din necesarul
stabilit anual de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vârstnice, la elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor de
cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale, aprobate potrivit
legii.
(2) Finanţarea drepturilor
asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiilor
lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate în baza prevederilor art. 42
alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe
valoarea adăugată, în proporţie de cel mult 90% din necesarul de fonduri
stabilit anual la elaborarea bugetului de stat, în baza numărului de
beneficiari comunicat de unităţile administrativ-teritoriale.
(3)
La finele exerciţiului financiar, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată
utilizate pentru plata obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), care
depăşesc procentul de 90% din totalul plăţilor efectuate, se restituie la
bugetul de stat.”
Art. 16 - Articolul 8 din Ordonanța de
urgență a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare
în domeniul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
276 din 8 aprilie 2008, cu modificările
și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:
”Art. 8 - (1) Sumele provenite din
finanţarea bugetară a anilor precedenţi, care se restituie în condiţiile legii
bugetelor din care au fost acordate, se evidenţiază în buget la o poziţie distinctă de venituri
bugetare.
(2) Prin excepţie de la prevederile
alin. (1), sumele reprezentând garanţiile care se recuperează în anii următori
celui în care au fost constituite de către Ministerul Afacerilor Externe pentru
contracte de închiriere privind spaţiile de lucru şi locuinţele de serviciu din
cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi institutelor culturale
româneşti din străinătate se virează într-un cont de disponibil al Ministerului
Afacerilor Externe şi pot fi utilizate cu aceeaşi destinaţie pentru plata unor
noi garanţii. Angajarea, ordonanţarea şi plata garanţiilor din contul de
disponibil se fac în limita soldului acestuia.
(3) Soldul contului de disponibil
rămas neutilizat la sfârşitul anului se virează la bugetul de stat, în contul
de venituri bugetare prevăzut la alin. (1), până la data de 15 ianuarie a
anului următor.
(4) Prin excepţie de la prevederile
alin. (1), sumele reprezentând garanţiile care se recuperează în anii următori
celui în care au fost constituite de către Ministerul Apărării Naţionale,
Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Român de Informaţii şi Serviciul de
Informaţii Externe pentru contracte de închiriere privind spaţiile de locuit
reprezentând locuinţe de serviciu pentru personalul trimis în misiune
permanentă în străinătate se virează în conturi de disponibil deschise pe
numele instituţiilor respective şi pot fi utilizate cu aceeaşi destinaţie
pentru plata unor noi garanţii. Angajarea, ordonanţarea şi plata garanţiilor
din conturile de disponibil se fac în limita soldurilor acestora.
(5) Soldul conturilor de disponibil
prevăzute la alin. (4), rămas neutilizat la sfârşitul anului, se virează la
bugetul de stat, în contul de venituri bugetare prevăzut la alin. (1), până la
data de 15 ianuarie a anului următor.”
Art. 17 - Alineatul (3) al articolului
43 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 18 iulie
2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică și va avea
următorul cuprins:
“(3) În termen de 9 ani de la
începerea activităţii de colectare, cota de contribuţie la fondul de pensii se
majorează la 6%, cu o creştere de 0,5 puncte procentuale pe an până în anul
2015 inclusiv, respectiv cu o creştere de 0,1 puncte procentuale în anul 2016
și cu o creştere de 0,9 puncte procentuale în anul 2017, începând cu data de 1
ianuarie a fiecărui an.”
Art. 18 - (1) Sumele din împrumuturile
contractate de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în condițiile
art. XII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 2/2015 pentru modificarea și
completarea unor acte normative precum și alte măsuri, cu modificările și
completările ulterioare, rămase neutilizate la sfârșitul anului 2015 de către
beneficiarii prevăzuți la art. XII alin. (3) lit. a) – d) din același act
normativ, se utilizează în anul următor cu aceeași destinație.
(2) Alineatul (8) al articolului 9 din
Hotărârea Guvernului nr. 234/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind mecanismul de acordare și derulare a împrumuturilor acordate unităților
/subdiviziunilor administrativ-teritoriale în condițiile art. XII din Ordonanța
de urgență a Guvernului nr. 2/2015, precum și modul de reflectare a sumelor
respective în bugetele instituțiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 250 din 14 aprilie 2015, cu modificările și
completările ulterioare, se abrogă.
Art. 19 - Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin
trezoreria statului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 295 din 16 aprilie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică şi completează după cum urmează:
1. La articolul
5, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(11) Instituţiile publice
pot deschide, conturi escrow la o instituţie de credit agreată de instituţiile
finanţatoare externe sau interne, în condiţii stabilite prin convenţii
încheiate între părţi.
2. La articolul 61,
alineatul (6), litera a), se modifică şi va avea
următorul cuprins:
” a) virează în contul operatorului economic prevăzut la art. 6 alin.
(1) suma aferentă obligaţiilor bugetare înscrise în certificatul de atestare
fiscală;”
3. La articolul 7, alineatul
(1) litera c), se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) finanțarea
deficitelor temporare ale bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de
stat, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi ale
bugetului asigurărilor pentru şomaj, din exercițiul curent.”
4. La articolul 7, alineatul
(1) dupa litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
"d) finanțarea
deficitelor temporare ale bugetului trezoreriei statului din exercițiul
curent"
5. La articolul 11,
alineatul (2) litera g), se abrogă.
6. La articolul 11,
alineatul (3) litera c), se abrogă.
7. Începând cu anul 2016, la
articolul 11, alineatul (3), litera f) și litera g) se abrogă.
8. La articolul 11, după
alineatul (3) se introduce un alineat nou, alineatul (31), cu
următorul conținut:
” (31) Începând
cu anul 2016, cheltuielile pentru funcţionare a unităţilor Trezoreriei
Statului, care cuprind cheltuieli de capital precum și cheltuieli materiale şi servicii pentru
întreţinerea şi funcţionarea Trezoreriei Statului şi a sistemelor informatice
ale acesteia, taxe poştale, cheltuieli cu transportul şi asigurarea numerarului
şi valorilor, paza sediilor şi chirii, cheltuieli cu întreţinerea, funcţionarea
şi asigurarea mijloacelor de transport al numerarului şi valorilor, cheltuieli
de publicitate, se asigură integral de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Finanțelor Publice. Eventualele obligații de plată aferente
cheltuielilor pentru funcţionare a unităţilor Trezoreriei Statului, rămase
neachitate din bugetul trezoreriei statului la finele anului 2015, se preiau și
se achită de la bugetul de stat”
Art. 20 - După alineatul (2)
al articolului 7 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificările şi
completările ulterioare, se introduc două noi alineate, alineatul (21)
și alineatul (22), cu următorul cuprins:
„(21)
În cazul în care în perioada inventarierii efectuate la finele anului,
intervin situații speciale constând
în schimbări ale sediilor și/sau ale spațiilor de depozitare ale bunurilor
aflate în patrimoniul sau în administrarea instituțiilor publice, ordonatorii
de credite pot aproba ca pentru bunurile existente în sediile și/sau în
spațiile de depozitare respective, să se cuprindă în registrul – inventar
valoarea stocurilor faptice inventariate şi înscrise în listele de inventariere
ale anului anterior, actualizate cu intrările şi ieşirile de bunuri până la
finele perioadei de raportare.
(22) Prevederile
alineatului (21) nu se aplică în cazul reorganizărilor instituțiilor
publice, potrivit legii. Ordonatorii de credite vor cuprinde în raportul de
analiză pe bază de bilanț ce însoţeşte situaţiile financiare anuale, informații
cu privire la motivele care au generat efectuarea inventarierii în condițiile alineatului (21).”
Art. 21 - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare
pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale,
precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 593 din 20 septembrie 2013, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:
“e) buget individual – buget
întocmit în format electronic potrivit procedurii de funcționare a sistemului
sau instrucțiunilor emise de Ministerul Finanțelor Publice de către fiecare
instituție publică raportoare cu personalitate juridică, pe baza bugetului
aprobat și repartizat pentru activitatea sa proprie în condițiile legii.
2. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - Punerea în
funcţiune a sistemului naţional de raportare şi testare a procedurii de
funcţionare a sistemului în relaţia cu entităţile publice se realizează până la
data de 31 decembrie 2016.”
3. Articolul 9 se
modifică și va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1) Până la data
de 31 decembrie 2016, entitățile publice au obligația de a utiliza toate
funcționalitățile sistemului naţional de raportare, la solicitarea Ministerului
Finanțelor Publice sau a unităților subordonate acestuia și potrivit
calendarului stabilit în acest scop.
(2) Pentru anul 2016, în
paralel cu utilizarea sistemului naţional de raportare, entitățile publice au
obligația de a întocmi și de a depune
situaţiile financiare şi celelalte tipuri de rapoarte stabilite pe baza
datelor din evidenţa contabilă, pe suport de hârtie, în formatul și la
termenele stabilite de normele contabile în vigoare și de a depune bugetele de
venituri și cheltuieli aprobate potrivit legislației in vigoare la unitățile trezoreriei statului, pe suport
de hârtie.
(3) Începând cu anul 2017,
rapoartele acceptate de sistem nu se mai transmit pe suport de hârtie către
Ministerul Finanţelor Publice şi unităţile subordonate. “
Art. 22 - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2007
privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
109/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 28
iunie 2007, cu modificările ulterioare și completările ulterioare, se modifică și completează după cum urmează:
1. La
articolul 2, litera d1), se modifică și se completează şi va avea
următorul cuprins:
„d1) titluri de stat tip
benchmark - instrumentele financiare pe termen mediu sau lung, cu următoarele
caracteristici:
-
rata cuponului, ca rată anuală a dobânzii aferente titlurilor de stat tip
benchmark, este stabilită înainte de lansarea acestora, fiind menţionată în
prospectul de emisiune;
-
data emisiunii este data decontării seriei titlurilor de stat tip benchmark;
-
permit redeschideri, cu aceleaşi caracteristici cu emisiunea iniţială,
respectiv ISIN, rata cuponului, data plăţii cuponului şi data scadenţei; data
redeschiderii este data la care se măreşte valoarea nominală a seriei de
titluri de stat tip benchmark aflate în circulaţie;
-
cuponul se plăteşte anual, data cuponului fiind o dată standard stabilită prin
prospectul de emisiune;
-
plata dobânzii la scadenţa aferentă acestor titluri se asigură de la bugetul de
stat prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, cap. 55.01
„Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi”, titlul 30 ”Dobânzi”, art.
01 „Dobânzi aferente datoriei publice interne”, alin. 01 „Dobânzi aferente
datoriei publice interne directe.”
-
data scadenţei coincide cu data ultimului cupon;
-
dobânda acumulată reprezintă dobânda calculată pentru intervalul cuprins între
data cuponului, anterioară datei emisiunii/redeschiderii, şi data
emisiunii/redeschiderii, în funcţie de rata cuponului, după metoda
actual/actual;
- dobânda acumulată va fi anunţată
prin prospectul de emisiune al seriei de titluri de stat tip benchmark şi va fi
plătită de participanţii pe piaţa primară a titlurilor de stat în ziua
decontării/redeschiderii emisiunii;
-
dobânda acumulată încasată ca urmare a emisiunilor de titluri de stat de
tip benchmark reprezintă venit al bugetului de stat și va fi virată la
capitolul bugetar 31.01 „Venituri din dobânzi”, subcapitolul 31.01.03 „Alte
venituri din dobânzi”;
-
preţul net reprezintă produsul dintre cotaţia de preţ exprimată cu 4 zecimale
şi valoarea nominală individuală a unui titlu de stat;
-
preţul brut reprezintă suma dintre preţul net şi dobânda acumulată;”
2. La articolul 5,
alineatul (2), litera c1), se abrogă.
3. La articolul 5, după
alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alin. (6), care va avea următorul cuprins:
“(6) Prin ordin emis de
ministrul finanţelor publice, se aprobă procedura privind modernizarea şi
implementarea proceselor de lucru în mediu electronic al serviciului datoriei publice guvernamentale,
inclusiv reglementarea modalităţii de
autentificare, validare și semnare.”
4. La articolul 6,
alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(4) Sumele aflate în fondul de risc
sunt destinate achitării obligaţiilor aferente garanţiilor de stat şi
subîmprumuturilor, în cazul în care subîmprumutaţii sau garantaţii de stat nu
dispun la scadenţă de resurse financiare proprii pentru achitarea obligaţiilor
de plată. Ministerul Finanțelor Publice efectuează plata obligațiilor scadente
către creditori în condițiile și pe baza documentelor stabilite prin normele
metodologice de aplicare ale prezentei ordonanțe de urgență.”
5. Articolul 11 se
modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 11 - (1) Nerespectarea
obligaţiilor de raportare de către beneficiarii de împrumuturi care constituie
datorie publică, conform normelor emise în acest scop în aplicarea prezentei
ordonanţe de urgenţă, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de
la 10.000 lei la 30.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor
prevăzute la alin. (1) şi aplicarea amenzilor se fac de către organele fiscale
împuternicite, în condiţiile legii.
(3) Nerespectarea de către
beneficiarii finanțărilor rambursabile
garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate a obligației de
transmitere a documentelor stabilite prin Normele metodologice de aplicare
a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.
64/2007 privind datoria publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1470/2007, cu modificările şi completările ulterioare, pentru efectuarea plății
obligațiilor scadente de către Ministerul Finanțelor Publice din fondul de risc, constituie contravenție
și se sancționează cu amendă de la 10.000 la 30.000 lei.
(4) Constatarea contravenţiilor
prevăzute la alin. (3) şi aplicarea amenzilor se face de către Ministerul
Finanțelor Publice prin aparatul de inspecție economică-financiară, în baza
sesizărilor transmise de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice.
(5) Dispoziţiile alin. (1), (2), 3 și
(4) se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.”
Art. 23 - Articolul
1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în
vederea implementării programului "Prima casă", publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 4 iunie 2009, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (5) se modifică și va
avea următorul cuprins:
”(5) Plafonul anual al garanțiilor
care pot fi emise potrivit alin. (3), condițiile de acordare a acestora și de
eligibilitate a băncilor și a persoanelor fizice beneficiare ale programului
”Prima casă”, precum și regulile de gestionare a plafoanelor anuale și
garanțiilor se stabilesc prin norme aprobate prin hotărâre a Guvernului.„
2.
La alineatul (104),
literele c) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„c) creditul acordat iniţial în cadrul
Programului să fie lichidat până la data încheierii contractului de
vânzare-cumpărare sau a contractului de construire a noii locuinţe în cadrul
Programului;
d) la data solicitării celui de-al
doilea credit, beneficiarul Programului persoană fizică declară pe propria
răspundere fie că deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori
soţia cel mult o locuinţă, respectiv cea achiziţionată sau construită în cadrul
Programului pe care urmează să o înstrăineze cel târziu până la data încheierii
contractului de vânzare-cumpărare sau a contractului de construire a noii
locuinţe care va fi achiziţionată sau construită în cadrul Programului, fie că
deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia cel mult o
locuinţă, dobândită sau construită prin orice alt mod decât prin Program, în
suprafaţă utilă mai mică de 50 mp şi o a doua locuinţă, respectiv cea
achiziţionată sau construită iniţial în cadrul Programului, pe care o va
înstrăina cel târziu până la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare
sau a contractului de construire a noii locuinţe care va fi achiziţionată în
cadrul Programului.”
3. Alineatul (105) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(105) La data lichidării creditului acordat iniţial în
cadrul Programului, prevăzută la alin. (104),
se radiază ipoteca în favoarea statului şi a finanţatorului, privilegiul
finanţatorului, precum şi interdicţiile de înstrăinare şi grevare cu sarcini
instituite conform alin. (7), (7¹) şi (7²) asupra imobilului achiziţionat sau
construit iniţial în cadrul Programului.”
4. Alineatul (107) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
“(107) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), (7¹)
şi (7²), în cazul beneficiarilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin.
(104), finanţatorul,
cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, aprobă înstrăinarea locuinţei
achiziţionate sau construite iniţial în cadrul Programului, precum şi ridicarea
temporară a interdicţiei de grevare, chiar şi înainte de expirarea perioadei de
5 ani în care operează interdicţia de înstrăinare a locuinţei, cu condiţia
lichidării creditului iniţial.”
Art. 24 - Termenul prevăzut la art. 6
din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor măsuri speciale de
impozitare a activităţilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei
electrice şi al gazului natural, cu modificările și completările ulterioare, se
prorogă până la data de 31 decembrie 2016, inclusiv.
Art. 25 - Termenul prevăzut la art. 6
din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale
pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele
naturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 261/2013, se
prorogă până la data de 31 decembrie 2016, inclusiv.
Art. 26 - Termenul prevăzut la art. 7
din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra
veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din
sectorul gazelor naturale, cu modificările şi completările ulterioare, se
prorogă până la data de 31 decembrie 2016, inclusiv.
Art. 27 - Articolul 29 din Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie
2008, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.
Art. 28 - Alineatul (5) al articolului 9 din Legea nr.
7/1996 a cadastrului și publicității imobiliare, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 720 din 24 septembrie 2015, se abrogă.
Art. 29 - (1) În bugetul pe anul 2015
al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale sunt prevăzute inclusiv fonduri
pentru implementarea şi asigurarea funcţionării Sistemului informatic de
monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal, denumit în
continuare SIMPV, conform Hotărârii Autorităţii Electorale Permanente nr.
9/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind funcţionarea Sistemului
informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal,
selecţia şi desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale
secţiilor de votare.
(2) În situația în care în anul 2015
nu pot fi utilizate integral fondurile destinate SIMPV, prin derogare de la
prevederile art. 52 alin. (1), (3), (4), (5), (6), (7), (8) şi (10) din Legea
nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările
ulterioare, se autorizează Serviciul de Telecomunicaţii Speciale să angajaze,
ordonanţeze şi efectueze plăţi în anul 2015 reprezentând chirii aferente anului
2016 pentru spaţiile tehnice şi spaţiile pe piloni închiriate de Serviciul de
Telecomunicaţii Speciale de la terţi proprietari de amplasamente de
telecomunicaţii.
(3) Lichidarea cheltuielilor angajate,
ordonanţate şi plătite conform alin. (2) se realizează în anul 2016 pe baza
documentelor justificative ce atestă prestarea efectivă a serviciilor.
(4) Sumele destinate iniţial în
bugetul pe anul 2016 al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale pentru plata de
chirii aferente spaţiilor tehnice şi spaţiilor pe piloni închiriate de la terţi
proprietari de amplasamente de telecomunicaţii, vor fi utilizate, în limita
sumelor angajate, ordonanţate şi plătite conform alin. (2) pentru plata de bunuri
şi servicii destinate implementării şi
asigurării funcţionării SIMPV.
Art. 30 - (1) Prin derogare de la prevederile art. 52
alin. (1), (3), (4), (5), (6), (7), (8) şi (10) din Legea nr. 500/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, ordonatorii de credite din Ministerul
Apărării Naţionale, pot angaja şi utiliza fonduri publice prin utilizarea
acreditivelor sau prin efectuarea de plăţi în avans pentru achiziţiile de
active nefinanciare, bunuri materiale, servicii sau/şi lucrări destinate realizării
sau asigurării suportului logistic aferent echipamentelor militare, pentru care
perioda de realizare depăşeşte anul bugetar în care a fost realizat
angajamentul legal sau pentru care furnizorii nu doresc să livreze produsele în
situaţia în care plata nu se realizează
prin utilizarea unor astfel de instrumente.
(2) Plăţile efectuate în avans de
către ordonatorii de credite pentru achiziţiile prevăzute la alin. (1) nu pot
depăşi cuantumul de 30% din valoarea produselor/serviciilor/lucrărilor care fac
obiectul contractului.
(3) Pentru sumele plătite în avans
conform alin. (2) beneficiarii acestora au obligaţia de a pune la dispoziţia
ordonatorilor de credite scrisori de garanţie bancară a căror valoare nu poate
fi mai mică decât suma plătită sub formă de avans.
(4) Prin excepție de la alin. (2) și
(3), pentru achiziţiile prevăzute la alin. (1), realizate de la organizaţii
internaţionale sau de la guvernele altor state, se aplică prevederile normelor
procedurale speficice rezultate din acordurile cu acestea.
(5) Ordonanţarea şi transferarea
fondurilor în acreditive, de către ordonatorii de credite care realizează
achiziţii conform alin. (1), se desfăşoară conform prevederilor documentelor de
angajare prin transfer/transferuri bancare succesive.
Art. 31. - (1) Lichidarea sumelor
angajate, ordonanţate şi plătite conform art. 30 alin. (5) se realizează pe
baza proceselor verbale de recepţie provizorie sau a proceselor verbale de
punere în funcţiune, precum şi a auditurilor tehnice si acceptanţelor, atunci
când acestea sunt necesare. Produsele şi condiţiile în care este necesară
realizarea de audituri tehnice şi acceptanţe se stabilesc prin ordin al
ministrului apărării naţionale.
(2) Lichidarea sumelor reprezentând
avansuri acordate în conformitate cu prevederile art. 30 alin. (2) se justifică
de furnizori nu mai târziu de 36 de luni de la data acordării avansurilor, prin
livrări de produse finite sau componente ale acestora, care pot funcţiona
independent şi îndeplini, parţial, cerinţele ordonatorilor de credite.
(3) Prin exepție de la prevederile
alin. (1) şi (2), pentru achiziţiile realizate de ordonatorii de credite
conform art. 30 alin. (1), de la organizaţii internaţionale sau de la guvernele
altor state, lichidarea sumelor angajate se realizează cu respectarea
cerinţelor reglementărilor acestor organizaţii internaţionale sau ale
guvernelor.
(4) Plata
produselor/serviciilor/lucrărilor pentru care ordonatorii de credite au
efectuat lichidarea se poate realiza de către băncile sau unităţile de trezorerie,
în care au fost deschise acreditivele cu această destinaţie, pe baza de
instrucţiuni şi/sau prin tranferarea de credite bugetare în conformitate cu
prevederile documentelor de angajare.
(5) Pentru
produsele/serviciile/lucrările pentru care au fost acordate avansuri,
ordonatorii de credite au obligaţia ca la efectuarea plăţilor sau transmiterea
instrucţiunilor prevăzute la alin. (4) să deducă în mod corespunzător sumele
acordate avans conform documentelor de angajare.
Art. 32 - Acreditivele în lei sau
valută, destinate achiziţiilor prevăzute la art. 31 alin. (1), neutilizate până
la finele anului bugetar, se evidenţiază în contabilitatea ordonatorilor de
credite ca finanţări din acreditive deschise în anii anteriori, se menţin în
continuare în unităţile bancare sau de trezorerie până la lichidarea acestora
conform destinaţiei stabilite prin documentele de angajare.
Art. 33 - (1) Investiţiile publice
destinate exclusiv înzestrării Ministerului Apărării Naţionale, aferente
celorlalte categorii de investiţii,
rezultate ca urmarea a aplicării unor legi sau hotărâri ale Consiliul
Suprem de Apărare al Ţării, se cuprind în programele anuale de investiţii prin
derogare de la prevederile art. 42 şi 43 din Legea privind finanțele publice
nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
(2) Cuprinderea în programul de
investiţii publice a achiziţiilor prevăzute la alin. (1) se realizează numai
dacă finanţarea acestora poate fi asigurată integral, în limitele de cheltuieli
stabilite potrivit cadrului de cheltuieli pe termen mediu şi/sau strategiei
fiscal-bugetare aprobate potrivit Legii responsabilității fiscal-bugetare nr.
69/2010, republicată.
(3) Managementul achiziţiilor de
echipamente militare destinate înzestrării Ministerului Apărării Naţionale se
reglementează prin ordin al ministrului apărării naționale.
Art. 34 - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999
privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1.
La articolul 31, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:
"(5)
Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul
informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale, se
aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
până la data de 1 februarie 2018."
2. La articolul 5, alineatul (14) se
modifică și va avea următorul cuprins:
"(14)
Avizele privind distribuţia aparatelor de marcat electronice fiscale acordate
distribuitorilor autorizaţi îşi menţin valabilitatea până la data expirării,
dar nu mai târziu de data de 1 ianuarie 2017."
3.
La articolul 10, litera aa) se modifică și va avea următorul cuprins:
"aa)
comercializarea de către distribuitorii autorizaţi sau de către unităţile din
reţeaua acestora acreditate pentru comercializare a aparatelor de marcat
electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1), după data de 1 ianuarie
2017;".
Art. 35 - Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 91/2014 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 966 din 30 decembrie 2014, cu modificările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
1. ART. II se modifică și va avea
următorul cuprins:
"ART. II - (1) Începând cu data
de 1 octombrie 2016, Comisia autorizează
numai distribuitori pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la
art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia
operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)
Începând cu data de 1 ianuarie 2017, se
interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale definite la
art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)
Începând cu data de 1 aprilie 2017,
operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili, potrivit
dispoziţiilor legale, au obligaţia de a utiliza numai case de marcat definite
la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)
Începând cu data de 1 iulie 2017,
operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii, potrivit
dispoziţiilor legale, au obligaţia de a utiliza numai case de marcat definite
la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)
Începând cu data de 1 noiembrie 2017,
operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici, potrivit
dispoziţiilor legale, au obligaţia de a utiliza numai case de marcat definite
la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)
Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, pot comercializa aparatele scoase din
uz către distribuitori autorizaţi sau către operatori economici care sunt
direct implicaţi în colectarea, tratarea, reciclarea, valorificarea şi
eliminarea nepoluantă a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, cu
condiţia păstrării şi arhivării memoriilor fiscale pe perioada prevăzută de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(7)
Ordinul comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului comunicațiilor
și pentru societatea informaţională, prevăzut la art. 5 alin. (11) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, se aprobă până la data de 30 iunie 2016.
(8)
Dispoziţiile art. 5 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică
începând cu data de 30 iunie 2016.
(9)
Pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, avizul tehnic favorabil privind caracteristicile
tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal prevăzut la art. 5
alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, se eliberează în conformitate cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999
privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, republicată, cu modificările ulterioare.
(10) Informaţiile conţinute în
registrul prevăzut la art. 31 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
metodologia şi procedura de înregistrare a acestora se aprobă prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, până la data de 30
iunie 2016.”
2.
ART. III se modifică și va avea următorul cuprins:
„ART.III Normele metodologice pentru
aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia
operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, se vor modifica în mod
corespunzător până la data de 30 iunie
2016.”
Art. 36 - Legea nr. 223/2015 privind
pensiile militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 556 din 27 iulie 2015, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul
22 se abrogă.
2. La
articolul 25, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
,,(1) Constituie vechime pentru
stabilirea pensiei militare de stat în condiţiile art. 16-18 şi art. 32 şi
perioadele recunoscute ca vechime în serviciu, vechime în muncă, stagiu de
cotizare sau perioade asimilate în condiţiile legii, până la data intrării în
vigoare a prezentei legi.”
3. La articolul 26, alineatul (1) se
modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Pentru militarii, poliţiştii şi
funcţionarii publici cu statut special care la data trecerii în rezervă sau a
încetării raporturilor de serviciu nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei
pensii prevăzute la art. 14 lit. a) şi b), deschiderea dreptului la pensie se
efectuează mai întâi de către sistemul în care îndeplineşte condiţiile
cumulative de pensionare, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 19.”
4. Articolul 28 se modifică și va avea
următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Baza de calcul
folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este media
soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază în 6 luni
consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de
militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizate la data
deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea persoanelor prevăzute la art. 3
lit. a) - c), în care nu se includ:
a) diurnele de deplasare şi de
delegare, indemnizaţiile de delegare, detaşare sau transfer;
b) compensaţiile lunare pentru chirie;
c) valoarea financiară a normelor de
hrană şi alocaţiile valorice de hrană;
d) contravaloarea echipamentelor
tehnice, a echipamentului individual de protecţie şi de lucru, a alimentaţiei
de protecţie, a medicamentelor şi materialelor igienico-sanitare, a altor
drepturi de protecţie a muncii, precum şi a uniformelor obligatorii şi a
drepturilor de echipament;
e) primele şi premiile, cu excepţia
primelor de clasificare, de specializare şi de ambarcare pe timpul cât navele
se află în baza permanentă;
f) indemnizaţiile de instalare şi de
mutare, precum şi sumele primite potrivit legii, pentru acoperirea
cheltuielilor de mutare în interesul serviciului;
g) contravaloarea transportului
ocazionat de efectuarea concediului de odihnă, precum şi a transportului la şi
de la locul de muncă;
h) plăţile compensatorii şi ajutoarele
la trecerea în rezervă sau direct în retragere, respectiv la încetarea
raporturilor de serviciu cu drept la pensie;
i) compensarea în bani a concediului
de odihnă neefectuat;
j) restituiri şi plăţi de drepturi
aferente altei perioade de activitate decât cea folosită la stabilirea bazei de
calcul;
k) majorările/stimulările financiare
acordate personalului pentru gestionarea fondurilor comunitare, precum şi a
împrumuturilor externe contractate sau garantate de stat;
l) drepturile salariale acordate
personalului didactic salarizat prin plata cu ora și drepturile salariale
acordate pentru efectuarea orelor de gardă de către personalul medico-sanitar;
m) sumele încasate în calitate de
reprezentanţi în adunările generale ale acţionarilor, în consiliile de
administraţie, în comitetele de direcţie, în comisiile de cenzori sau în orice
alte comisii, comitete ori organisme, acordate potrivit legislaţiei în vigoare
la acea dată, indiferent de forma de organizare sau de denumirea angajatorului
ori a entităţii asimilate acestuia;
n) drepturile specifice acordate
personalului care a participat la misiuni şi operaţii în afara teritoriului
statului român;
o) sporurile, indemnizaţiile şi alte
drepturi salariale acordate şi personalului militar, poliţiştilor şi
funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei
penitenciare, prevăzute în Anexa nr. II – Familia ocupaţională de funcţii
bugetare „Învăţământ” şi în Anexa nr. III – Familia ocupaţională de funcţii
bugetare „Sănătate” la Legea-cadru nr. 284/2010, cu modificările şi
completările ulterioare;
p) alte venituri care, potrivit
legislaţiei în vigoare la data plăţii, nu reprezintă drepturi de natură
salarială sau asimilate salariilor.
(2) Pentru militarii, poliţiştii şi
funcţionarii publici cu statut special pensionaţi în condiţiile art. 19, 26 şi
38, baza de calcul utilizată pentru stabilirea pensiei militare de stat este
cea prevăzută la alin. (1), actualizată la data deschiderii dreptului la
pensie.
(3) Actualizarea prevăzută la alin.
(2) se face la deschiderea drepturilor de pensii ca urmare a majorării soldei
de funcţie/salariului de funcţie şi soldei de grad/salariului gradului
profesional, deţinute la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de
serviciu.
(4) Baza de calcul folosită pentru
stabilirea pensiei militare de stat pentru perioadele în care personalul s-a
aflat în misiune temporară sau permanentă în străinătate este cea prevăzută la
alin. (1) sau (2) corespunzătoare funcţiei militare/de poliţie/de penitenciare
pe care este încadrat în ţară sau, la alegere, media soldelor/salariilor lunare
brute realizate la funcția de bază în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de
activitate anteriori plecării în misiune, actualizate la data deschiderii
drepturilor de pensie.
(5) Pentru personalul care a fost
detaşat în afara instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi securitate
naţională, la determinarea bazei de calcul folosite pentru stabilirea pensiei
militare de stat conform alin. (1), se utilizează salariile lunare
corespunzătoare funcţiei exercitate, la care se adaugă drepturile de
soldă/salariu plătite de instituţiile din care aceştia au fost detaşaţi.
(6) La determinarea bazei de calcul
folosite pentru stabilirea pensiei militare de stat conform alin. (1), pentru
perioadele în care personalul a exercitat o funcţie de demnitate publică se utilizează media drepturilor salariale
lunare corespunzătoare funcţiei exercitate. În cazul personalului suspendat ca
urmare a exercitării unei funcţii de demnitate publică, se poate utiliza, la
alegere, media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază în
6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate anteriori datei
suspendării.
(7) Pentru soţul/soţia, militar,
poliţist sau funcţionar public cu statut special, aflat/aflată în concediu fără
plată pentru a-şi urma soţia/soţul trimisă/trimis în misiune permanentă în
străinătate, în ultimii 5 ani anteriori îndeplinirii vârstei standard de pensionare,
se utilizează ca bază de calcul media soldelor/salariilor lunare brute
realizate la funcția de bază în 6 luni consecutive, la alegere, din ultimii 5
ani de activitate anterior intrării în concediu fără plată, actualizate la data
deschiderii drepturilor de pensie.
(8) Baza de calcul folosită pentru
stabilirea pensiei de urmaș, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit
înaintea îndeplinirii condițiilor pentru obținerea unei pensii este media
soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază de către
susținător în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate
de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizate la data
deschiderii drepturilor de pensie, la alegerea beneficiarilor pensiei de urmaș.
(9) În situaţia în care
titularul/susţinătorul nu a realizat venituri cel puţin 6 luni consecutive,
baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei o reprezintă media
soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază de către
titular/susţinător în lunile de activitate în calitate de
militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizată la data
deschiderii drepturilor de pensie.
(10) Alegerea perioadei care se ia în
considerare la stabilirea bazei de calcul a pensiei militare de stat se poate
face o singură dată.
(11) La determinarea
soldelor/salariilor lunare brute nu se au în vedere dispoziţiile Legii nr.
118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului
bugetar, cu modificările şi completările ulterioare.”
5. Articolul 29 se modifică și va avea
următorul cuprins:
„Art.
29. - (1) Cuantumul pensiei de serviciu se determină în procente din baza de
calcul, astfel:
a) militarii,
polițiștii şi funcționarii publici cu statut special, cu vechime cumulată conform
art. 3 lit. f) de cel puțin 25 de ani, beneficiază, la împlinirea vârstei
prevăzute de lege, de pensie de serviciu, în cuantum de 65% din baza de calcul
prevăzută la art. 28;
b) pentru
fiecare an care depășește vechimea prevăzută la lit. a), la cuantumul pensiei
se adaugă câte 1% din baza de calcul prevăzută la art. 28.
(2)
De pensie de serviciu beneficiază şi militarii, poliţiştii şi funcţionarii
publici cu statut special în condițiile legii cu o vechime cumulată de până la
25 ani, cuantumul pensiei fiind diminuat cu 1% din baza de calcul prevăzută la
art. 28 pentru fiecare an care lipseşte din această vechime.
(3) Cuantumul
pensiilor militare de stat stabilite în baza prevederilor art. 19 şi 26 se
determină proporţional cu numărul anilor de vechime în serviciu, la care se
adaugă sporurile prevăzute la art. 24, în raport cu vechimea prevăzută la alin.
(2).”
6. Articolul 30 se modifică și va avea
următorul cuprins:
,,Art. 30 - Pensia stabilită,
recalculată și actualizată în condițiile prezentei legi, nu poate fi mai mare
decât 85% din baza de calcul prevăzută la art. 28.”
7. La articolul 31, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Cota de contribuţie individuală
la bugetul de stat este egală cu cota de contribuţie individuală de asigurări
sociale. Baza lunară de calcul a contribuţiei individuale o reprezintă solda
lunară brută/salariul lunar brut, iar în situaţia în care aceasta este mai mare
decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale
de stat, contribuţia individuală la bugetul de stat se calculează în
limita acestui plafon.”
8. La articolul 31, după alineatul (2)
se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Termenele de declarare şi de
plată a sumelor reprezentând contribuţiile individuale la bugetul de stat sunt
cele prevăzute de legislaţia fiscală pentru declararea şi plata contribuţiilor
de asigurări sociale.”
9. Articolul 33 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„(1) Beneficiază de pensie de
invaliditate, în condiţiile prevăzute la art. 32 lit. a), şi elevii şi
studenţii instituţiilor de învăţământ din sistemul de apărare naţională, ordine
publică şi securitate naţională, cu excepţia celor din învăţământul liceal,
care şi-au pierdut cel puţin jumătate din capacitatea de muncă, ca urmare a
accidentelor de muncă sau a bolilor profesionale survenite în timpul şi din
cauza activităţii desfăşurate în aceste instituţii.
(2) În cazul persoanelor prevăzute la
alin. (1), baza de calcul pentru stabilirea pensiei o reprezintă solda de
funcție minimă corespunzătoare primului grad militar/profesional din cadrul
corpului pentru care se pregătește.”
10. Articolul 39 se modifică și va
avea următorul cuprins:
„Art. 39. - (1) Cuantumul pensiei de
invaliditate se stabilește conform prevederilor art. 29 şi art. 30.
(2) Vechimea utilizată pentru calculul
pensiei de invaliditate se stabilește potrivit prevederilor art. 23 - 27.
(3) La suma procentelor cuvenite
pentru vechimea cumulată se adaugă, pentru fiecare an potențial, până la
realizarea vechimii de 25 de ani prevăzută la art. 16 alin. (1) lit. b),
următoarele procente:
a) 1% pentru invaliditate de gradul I;
b) 0,8% pentru invaliditate de gradul
II;
c) 0,6% pentru invaliditate de gradul
III.”
11. Articolul 40 se modifică și va
avea următorul cuprins:
„Art. 40. - Pentru invaliditatea
survenită ca urmare a unor acțiuni specifice, din cauza unor accidente,
catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite în timpul și din cauza
serviciului sau a unor misiuni şi operații în afara teritoriului statului
român, militarii, polițiștii şi funcționarii publici cu statut special
beneficiază de o pensie egală cu baza de calcul prevăzută la art. 28, dacă
aceasta este mai avantajoasă decât o altă categorie de pensie la care au
dreptul.”
12. La articolul 55, alineatul (1) se
modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Urmaşii militarilor, poliţiştilor
ori funcţionarilor publici cu statut special în activitate sau în rezervă,
mobilizaţi sau concentraţi în unităţi militare, decedaţi ca urmare a unor
acţiuni specifice, prin accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente
intervenite în timpul şi din cauza serviciului sau a unor misiuni şi operaţii
în afara teritoriului român, beneficiază de o pensie de urmaș egală cu baza de
calcul prevăzută la art. 28.”
13. La articolul 60, alineatul (2) se
abrogă.
14. La articolul 64, alineatul (1) se
modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 64. - (1) Admiterea sau
respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa de pensii
sectorială, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii la casa de
pensii sectorială competentă.”
15. Articolul 70 se abrogă.
16. La articolul 76, alineatul (2) se
modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Soţul supravieţuitor, beneficiar
al unei pensii de urmaş, poate cumula pensia cu venituri din activităţi
profesionale pentru care asigurarea este obligatorie, potrivit legii, dacă
acestea din urmă nu depăşesc 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.”
17. La articolul 88, litera i) se
abrogă.
18. La articolul 92, litera a) se
modifică și va avea următorul cuprins:
„a) nerespectarea metodologiei şi a
criteriilor de încadrare în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii de
muncă;”
19. Articolul 94 se modifică și va
avea următorul cuprins:
„Art. 94 - Constatarea contravenţiilor
prevăzute la art. 92 şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 93 se fac de
către organele de control ale instituţiilor din sistemul de apărare naţională,
ordine publică şi securitate naţională.”
20. Articolul 108 se modifică și va
avea următorul cuprins:
,,Art. 108 – Pentru militarii,
polițiștii și funcționarii publici cu statut special care au plătit contribuție
la Fondul pentru pensia suplimentară și/sau contribuția individuală la buget la
stabilirea, recalcularea sau actualizarea pensiei militare se acordă un spor
de:
a) 3% pentru o
vechime a contribuției între 5-15 ani;
b) 6% pentru o
vechime a contribuției între 15-25 ani;
c) 9%
pentru o vechime a contribuției peste 25 de ani.”
21. Articolul 109 se modifică și va
avea următorul cuprins:
„Art. 109 - (1) Pensiile militarilor,
polițiștilor şi funcționarilor publici cu statut special recalculate în baza
Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor,
revizuite în baza Ordonanței de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind
stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniți
din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranță națională, aprobată prin
Legea nr. 165/2011, cu modificările și completările ulterioare, cele plătite în
baza Legii nr. 241/2013 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor
acordate beneficiarilor proveniți din sistemul de apărare, ordine publică şi
siguranță națională, cu modificările ulterioare, precum şi pensiile stabilite
în baza Legii nr. 80/1995, cu modificările și completările ulterioare, devin
pensii militare de stat și se recalculează potrivit prevederilor prezentei
legi, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie și baza
de calcul stabilită conform prevederilor art. 28, actualizată conform
prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, polițiștilor și
funcționarilor publici cu statut special la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
(2)
În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoanele
ale căror drepturi de pensie se recalculează potrivit dispoziţiilor alin. (1)
depun cerere pentru alegerea perioadei în vederea determinării bazei de calcul
prevăzute la art. 28. În situaţia în care nu depun cerere în acest sens,
recalcularea se face, din oficiu, în raport cu baza de calcul aferentă
ultimelor 6 luni de activitate desfăşurată în calitate de militar/poliţist/funcţionar
public cu statut special.
(3)
Recalcularea pensiilor prevăzută la alin. (1) se realizează în termen de
maximum 24 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(4)
Pensiile recalculate potrivit alin. (1) se cuvin începând cu data intrării în
vigoare a prezentei legi.
(5)
Pensiile prevăzute la alin. (1) pot fi recalculate, în condițiile prezentei
legi, și în situația depunerii de documente nevalorificate până la data
intrării în vigoare a prezentei legi, iar drepturile de pensie astfel
recalculate se cuvin începând cu luna următoare depunerii documentelor și se
acordă în termen de cel mult 24 de luni de la data înregistrării cererii la
casa de pensii sectorială competentă.
(6)
Stagiile de cotizare nevalorificate la recalcularea pensiei conform
prevederilor alin. (5), precum şi cele realizate ulterior intrării în vigoare a
prezentei legi se valorifică în sistemul public de pensii.
(7)
Procedura de recalculare prevăzută la alin. (1) și termenul de emitere a
deciziei se stabilesc prin ordinul prevăzut la art. 60 alin. (4).”
22. La articolul 110, alineatele (1),
(2), (4) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(1)
Pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special
stabilite în baza Legii nr. 263/2010, cu modificările şi completările
ulterioare, devin pensii militare de stat şi se recalculează potrivit
prevederilor prezentei legi, în termen de maximum 24 de luni de la intrarea în
vigoare a acesteia, în raport cu vechimea valorificată prin ultima decizie de
pensie și baza de calcul stabilită conform prevederilor art. 28, actualizată
conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor,
polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
(2)
În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoanele
ale căror drepturi de pensie se recalculează potrivit dispoziţiilor alin. (1)
depun cerere pentru alegerea perioadei în vederea determinării bazei de calcul
prevăzute la art. 28. În situaţia în care nu depun cerere în acest sens,
recalcularea se face, din oficiu, în raport cu baza de calcul aferentă
ultimelor 6 luni de activitate desfăşurată în calitate de
militar/poliţist/funcţionar public cu statut special.
....................................................................................................................
(4)
Pensiile recalculate potrivit alin. (1) se cuvin începând cu data intrării în
vigoare a prezentei legi.
....................................................................................................................
(8)
Procedura de recalculare prevăzută la alin. (1) și termenul de emitere a
deciziei se stabilesc prin ordinul prevăzut la art. 60 alin. (4).”
23. Articolul 111 se modifică și va
avea următorul cuprins:
„Art. 111. - În situaţia în care se
constată diferenţe între cuantumul pensiilor stabilit potrivit prevederilor
art. 109 sau art. 110 şi cuantumul pensiilor aflate în plată se păstrează în plată
cuantumul avantajos beneficiarului.”
24. Articolul 122 se modifică și va
avea următorul cuprins:
„Art.
122. - În termen de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
persoanele cărora li se deschide dreptul la pensie pot opta, o singură dată,
pentru modul de calcul al pensiei în baza prezentei legi sau pentru cel
prevăzut de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare.”
25. După articolul 122 se introduce un
nou articol, art. 1221, cu următorul cuprins:
„Art. 1221. - În aplicarea
prezentei legi pot fi emise norme aprobate prin ordin comun al ministrului
apărării naționale, ministrului afacerilor interne şi directorului Serviciului
Român de Informaţii.”
Capitolul III
Măsuri
fiscale
Art. 37 - Legea nr. 227/2015 privind
Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015 se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. La art. 153 alin. (1), lit. m) se modifică și va avea următorul
cuprins:
”m) Ministerul Afacerilor Interne,
pentru străinii aflaţi în centrele de cazare în vederea returnării ori
expulzării, pentru cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se
află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazaţi în
centrele special amenajate potrivit legii, precum și pentru persoanele care nu
realizează venituri și se află în arest preventiv în unităţile aparținând
Ministerului Afacerilor Interne;”
2. La art. 160, alin. (1) se modifică și va avea următorul
cuprins:
” (1) Pentru persoanele fizice cu
venituri din pensii baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale
de sănătate o reprezintă numai partea de venit care depăşeşte valoarea,
întregită la un leu, a unui punct de pensie
stabilit pentru anul fiscal respectiv.
3. La art. 168, alin. (9) se modifică și va avea următorul
cuprins:
”(9) Calculul contribuţiei de
asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează
venituri din pensii care depăşesc, lunar, valoarea întregită la un leu, a unui
punct de pensie stabilit pentru anul fiscal respectiv, provenite dintr-un alt
stat, cu respectarea prevederilor legislaţiei europene aplicabile în domeniul
securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate
socială la care România este parte, se realizează de către organul fiscal
competent în baza declaraţiei specifice prevăzute la art. 130 alin. (4) sau a
declaraţiei privind venitul estimat prevăzute la art. 120, după caz.”
4.
Articolul 254 se modifică și va avea următorul cuprins:
”Art. 254
Data aplicării și data abrogării
(1) Dispoziţiile prezentului capitol
transpun prevederile Directivei 2003/48/CE a Consiliului din 3 iunie 2003
privind impozitarea veniturilor din economii sub forma plăţilor de dobânzi, cu
amendamentele ulterioare.
(2) Prevederile privind obligațiile
agentului plătitor stabilit în România, prevăzute la art. 231 alin. (2) și în
prezentul capitol se aplică până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a
anului 2016, respectiv până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului
2017 în relația cu Austria. (3)
Prevederile privind obligațiile autorității competente din România prevăzute în
prezentul capitol se aplică până la 30 iunie 2016, respectiv până la 30 iunie
2017 în relația cu Austria.
(4) Sub rezerva alin. (2) și alin.
(3), dispozițiile prezentului capitol care transpun prevederile Directivei
2003/48/CE a Consiliului, din 3 iunie 2003, privind impunerea veniturilor din
economii sub forma plăţilor de dobânzi, cu amendamentele ulterioare se abrogă
în relația cu statele membre începând cu 1 ianuarie 2016 și în relația cu
Austria începând cu 1 ianuarie 2017.
(5) Alineatele (2)-(4) transpun
prevederile Directivei (UE) 2015/2060 a Consiliului din 10 noiembrie 2015 de
abrogare a Directivei 2003/48/CEE privind impozitarea veniturilor din economii
sub forma plăţilor de dobânzi.”
Capitolul IV
Intrarea în
vigoare
Art. 38 - Prevederile art. 15, art. 16
și art. 36 din prezenta ordonanță de urgență se aplică începând cu data de 1
ianuarie 2016.